KÂZIM KARABEKİR HAKLI ÇIKTI

Zeki Saruhan


17 Nisan 1940 günü TBMM’nde Köy Enstitüleri Yasası görüşülürken çok az mebus söz almıştır. Tek Parti döneminin Meclis hayatını bilmeyenler, enstitülere karşı olan mebusların o gün Meclise gelmediğini ileri sürüyorlar. Oysa o dönemde Meclis’e devamsızlık yaygındır. Bunun nedeni de Meclise gelen her tasarının zaten kanunlaştığını gören mebusların devam etmekte bir yarar görmemiş olmalarıdır.
 
Köy Enstitüleri Yasası görüşülürken söz alan birkaç kişiden biri Kâzım Karabekir’dir. Karabekir Enstitü yasasını benimsemektedir, yalnız küçük bir tereddüdü vardır. Bunu kürsüde yasa tasarısını tek tek okuyup sorulara yanıt veren Bakan Hasan Ali Yücel’den sorar.

Enstitüler yalnız köylerden öğrenci alacaktır. Bu çocuklar, köylerin arasında kurulan Enstitülerde beş yıl öğrenim gördükten sonra şehirlerle temas etmeden gene köylere gönderileceklerdir. Bu durum köy çocuklarında bir “zümre şuuru” uyandıracak olmasın!

Karabekir’in kaygısı budur. “Zümre şuuru” dediği o dönemde şiddetle yasak olan “sınıf bilinci”dir. Hasan Ali Yücel onun endişelerini gidermeye çalışır: CHP, bütün okullarda memleket evlatlarına aynı programı okutmaktadır, Bu program imtiyazsız sınıfsız kaynaşmış bir kitle olduğumuzu söyler. Dolayısıyla köy çocuklarının bir sınıf bilincine kavuşacaklarından endişe etmeye mahal yoktur!

1940 koşullarında köy enstitülerinde yeşeren solculuk gerçekten de orada uygulanan programlardan ve öğretmenlerin telkinlerinden kaynaklanmış değildir. Köye ve köylüye hizmet aşkıyla yetiştirilen bu gençlerin yurtsever birer Atatürkçü olduğunda şüphe yoktur. Şehir okullarında yetişenlerden farklı olarak bunlar, içinden geldikleri köy toplumunun ihmal edildiğini, şehirle köy arasında korkunç bir uçurum olduğunu görmüşlerdir. Bunu görmemek için de zaten gözlerinin kör olması gerekirdi.

Zaten hepsi görmüş de değildir. Enstitülerde cadı kazanının kaynatılması için birkaç kıvılcımın parlaması bile yeterliydi. 
Karabekir, Kurtuluş Savaşı yıllarında da, İsmet Paşa tarafından alındığı Mecliste de Türk ticaret burjuvazisinin sözcüsüdür. Burjuvazi kentin bir ürünüdür. Burjuva ideolojisi ve kültürü kentlerde yaygındır. Karabekir’in köy çocuklarının bu kültürle tanıştırılarak burjuvazinin çıkarlarına göre yetiştirilmelerini, emekçi sınıfların ideolojisinden yalıtılmalarını istediği aşikârdır. 

BEN NEDEN BÖYLEYİM?

Ben bir köy enstitünde değil, onun devamı olan bir öğretmen okulunda okudum. Enstitüler kapatıldıktan dört yıl sonra 1958’de o okula kaydoldum. Fakat okulumuzun kuruluşu ve biz köy çocuklarının yetişme koşulları aynıydı. Yani köyden alınıyor, köylerin arasında kurulmuş bu okulda altı yıl, şehirle temas etmeden öğrenim görüyor ve gene köylere gönderiliyorduk. Biz de enstitülerde olduğu gibi, kent okullarında uygulanan müfredata bağlıydık. Aramızdaki fark onların burjuva kültüründen etkilenmesine karşılık bizim o kültürle temas edemiyor olmamızdı.
 
27 Mayıs Devriminden iki buçuk yıl sonra, 16 Aralık 1962’de bir Amerikalı uzman okulumuzda incelemeler yaptı. Öğrencilerle de görüştü. Okulumuzun bir şehir kıyısına taşınacağı projesinden söz etti…
 
Dönemin fikir genişliği ortamında birçoğumuz devrimci görüşleri benimsedik. Fakat kent kültürü dairesine girmedik. Örneğin ben sporla, futbolla hiç ilgilenmedim. Hiçbir maça gitmedim. Spor toto ve kumar oynamadım. Tommiks, Teksas gibi Amerikan çizgi romanlarını okumadım. Hayat ve Ses “mecma”larını değil, sanat ve edebiyat dergilerini okudum. Dans etmeyi öğrenmedim. Yıldız falıyla ilgilenmem. Boyun bağını zorunlu olduğum için taktım.  Bol paçalı pantolon giymedim. Kızların mini etek giymelerini, erkeklerin saç uzatmalarını  da her zaman yadırgadım.  Şortla denize girerken bile utanırım. Pahalı lokantalarda yemeğe verilen parayı ziyan sayarım. İçkiye alışmadım. Yaş günü kutlamam.
 
Bunun anlamı, benim ve benim konumumda olan arkadaşların devrimci düşüncelerle tanışmış olmamıza rağmen burjuva şehir kültürüyle temas etmemiş olmamızdır. Sosyalizm sanki kentlere uğramadan uçup gelmiş, bizi bulmuştur. Bu iyi mi olmuştur, kötü mü olmuştur? Bana göre bu bize bazı artı değerler kattı.
 
Kentli burjuva ailelerinin çocuklarından da devrimciler yetişmemiş değildir. Fakat onların devrimciliği ile bizimkiler arasında farklar vardır. Onların çoğu çabuk parlamışlar ve çabuk sönmüşlerdir. Yenilgi anlarında ya umutsuzluğa kapılıp pasifleşmişler ya da kendi sınıflarının savunuculuğuna soyunmuşlardır. Emekçi kitlelerle (işçi ve köylülerle) kopmaz bağları olanların saf değiştirmesi ise zordur.
 
Kanımca Kâzım Karabekir, kaygılarında haklı çıktı. Bunu kendi yaşamımdan görüyorum. Köylerden alındık, köyler arasında kurulan bir okulda okuduk ve şehirle temas etmeden (burjuva kültürüyle donanmadan) gene köylere atandık. Bu atmosferde edindiğimiz devrimci kimlik de hayat boyu bizi bırakmadı. (3 Haziran 2019)

6/3/2019
Okuma Sayısı : 328


Tavsiye Ettiğimiz Kitaplar

Yazarın Diğer Yazıları

AKP NEDEN YIKILMAYA MAHKÛM? (120)
HEDEF HALKÇI CUMHURİYET (151)
İŞŞİZ VE EVSİZ! (198)
SAKARYA SAVAŞI, SURİYE SAVAŞI… (248)
DAHA KÖTÜSÜ OLAMAZ! (100)
İNSAN KAZANMAK (399)
GERİCİLİK JAPONYA’DA DA OLSA… (322)
SİZ GİDİN, BİZ DÜZELTİRİZ! (200)
ZAFERİ TÜRKLERİN ÇILGINLIĞINA MI BORÇLUYUZ? (540)
2018’DE OKUDUĞUM KİTAPLAR (589)
ULUSALCILIK, MİLLİYETÇİLİK DEĞİLDİR (513)
SİYASİ İNTİHAR (793)
Andımız Tartışması Üzerine: BİLİP DE BİLMEZLİKTEN GELMEK… (650)
“HEPİMİZ AYNI GEMİDEYİZ” (884)
CHP İLE İGİLİ KAYGILAR (742)
Kurtuluş Savaşı nasıl kazanıldı? (542)
Onlar bir gün mutlaka ayağa kalkacak (901)
DEMOKRASİ KOKUSU (1093)
Vaazlar-8 DEİZM ÜSTÜNE (1316)
Vaazlar-7 TÜRKLER ÜSTÜNE (1031)
Vaazlar-6 MİLLİYETÇİLİK ÜSTÜNE (550)
Vaazlar-5 SAVAŞLAR ÜSTÜNE (660)
Vaazlar-4 DEVLETLER ÜSTÜNE (601)
Vaazlar-3 DİNLER ÜSTÜNE (783)
Vaazlar-2 KADINLAR VE ERKEKLER ÜSTÜNE (701)
Vaazlar-1 & MİLLETLER ÜSTÜNE (568)
İSLAM’IN GÜNCELLENMESİ (1485)
YENİLEN PEHLİVAN GÜREŞE DOYMAZMIŞ (1003)
MAHKEMEDE DAYIN VARSA (1021)
BİR NEHİRDE İKİ KEZ YIKANILMAZ (865)
HALİFE ORDUSU (1274)
ÜLKENİN BÜTÜN GERİCİLERİ BİRLEŞİN! (886)
KUDÜS, EY KUDÜS! (852)
YERLİ VE MİLLÎ (988)
EN MÜKEMMEL DİN HANGİSİ? (961)
ATATÜRKÇÜ TAYYİP ERDOĞAN! (661)
Biraz da Ezber Bozalım-3 (1116)
Biraz da ezber bozalım-2 (1006)
BİRAZ DA EZBER BOZALIM-1 (920)
Çuvala konup denize atılan 280 cariye... (2953)
Çuvala konup denize atılan 280 cariye... (839)
DİL BAYRAMININ DÜŞÜNDÜRDÜKLERİ (937)
ZAFER HAFTASININ DÜŞÜNDÜRDÜKLERİ (1008)
ATATÜRK’ÜN KOMÜNİZM PROGRAMI (1109)
ERDOĞAN’IN KURUCU OLDUĞU YENİ DEVLET (991)
HALİL VE FETHULLAH HOCALAR (1110)
ERDOĞAN BENİ NASIL YANILTTI? (939)
BOKTAN SİYASET (1079)
KIZIL PİÇLER! (1044)
ESTERGON KALESİ SUBAŞI DURAK (1087)
SIRA CHP’YE GELDİ (1039)
AYDINLAR İSLÂM’LA NİÇİN BARIŞMALIDIR? (1103)
AYDINLAR İSLÂM’LA BARIŞMALIDIR (1084)
AKPINAR’DA OKURKEN (1135)
ÇAMUR DERYASINDAKİ “DERİN” TARİH (1103)
AĞLARSA ANAM AĞLAR (1056)
ŞEYHİM NE DERSE DOĞRUDUR (1085)
BİZ ADAM OLACAK MIYIZ? (1089)
“BİZ PADİŞAHI İSTERİZ” (1272)
16 NİSAN’DA NEYİ OYLUYORUZ? (1159)
YETER, YETER, ANLADIK! (1066)
Kuvvetler Ayrılığı Kötü Müdür? (1049)
O KONUDA HAKLI OLAN İSMET PAŞA’YDI (1256)
Ey milletin evladı, tarihten ders çıkar (1336)
Erdoğan Batı ile neden geçinemiyor? (1155)
HÜNGÜR HÜNGÜR AĞLADIM! (1511)
ZENGİNİN TARİHİ, FAKİRİN TARİHİNİ DÖVÜYOR! (1426)
KEMALİZM YOL AYRIMINDA (1520)
NE OLMUŞ SOLCUYSAM? (1375)
BÜYÜK PİŞMANLIKLAR (1387)
Hayatı Hakikiye Sahneleri-38 (1753)
Bakmayın başlarında fes olduğuna (1843)
CUMHURİYET’SİZ OLMAZ! (1623)
EN KAHRAMAN ASKER (1734)
BİZ TÜRK MÜYÜZ SAHİDEN? (1675)
ORUÇ VE SOSYALİZM (1648)
ALMANLARDAN VAZGEÇMEMEK İÇİN 44 NEDEN (1697)
BURASI TAM YAŞANACAK YER (1751)
OKULUM BEN GELDİM! (1847)
ATATÜRK SAMSUN’A NASIL ve NEDEN ÇIKTI? (2052)
ALÇAKGÖNÜLLÜLÜK MEZİYETTİR (1602)
Ey Oğul-5! AZİMLİ OL (1674)
KUT-ÜL AMERE DE NERDEN ÇIKTI? (1721)
KENDİ TARİHİMİZİ YAZMAK (2065)
KÖY ENSTİTÜSÜ MEZUNLARI SAHABE DEĞİLDİR (1981)
‘’SAPIK’’ EDEBİYATI (1649)
Ey Oğul: 2 (1703)
Ey oğul! 1 (1652)
DİDİM’DE GÜZEL BİR GÜN (1796)
VATANIMIZDAKİ KADIN HARCI (1924)
KIZILIRMAK ÜZERİNDE GARİP BİR KEŞİF MACERASI (1820)
NEVRUZDAN BALO KÜLTÜRÜNE… (1807)
CHP İÇİN VERİLEN KAVGANIN ANLAMI (1560)