OECD/PISA 2016 Raporu ve Yerlerde Sürünen “Milli” Eğitimimiz-1

Ahmet Akküçük



EİĞİTİM  KALİTESİNDE DÜNYANIN NERESİNDEYİZ, NEYE  KARŞILIK ?

Ekonomik İşbirliğ ve Kalkınma Örgütü ( OECD ) her 3 yılda bir Uluslaraarası Öğrenci Değerlendirme Testi yapıyor ve rapor halinde yayınlıyor. Bu etkinliğin kısa adı PISA .
5 Aralık 2016’da 2015 yılı raporunu PISA 2016 adıyla yayınladı. PISA değerlendirme ve testleri bugün 70 ülke ve ekonomik bölgede  15 yaşındaki 540 bin öğrenci arasında, 3 dalda yapılıyor.
1-    MATEMATİK
2-     FEN BİLİMLERİ
3-     VE kendi dilinde OKUMA – OKUDUĞUNU ANLAMA yeteneği. 
Bu yarışma ve testler 2003 yılundan beri yapılıyor. Katılımcı ülke sayısı da 41’le başladı, bugün 70’e yükseldi. 2003‘den beri Türkiyenin sıralamadaki yerleri aşağıdaki tabloda görülüyor.
                                                  Türkiyenin sıralamadaki yeri,
Yıl         Katılımcı ülke sayısı  Matematik  FEN   okuma anlama
2003                41                           35           35           35
2006                57                           43           43           37
2009                65                           43           43           41
2012                65                           43           44           41
2015                70                           52           49           50

2015 yılına ait testler geçtiğimiz 5 Aralıkta yayınlanınca herkes önce bir şok yaşadı. Sonuçlar 2 bakımdan alarm sinyali veriyordu. Türkiye’nin geçmiştenberi süregelen durumu, başarı sıralamasının sonlarında yeralması, ve buna ilaveten bu kez, bir önceki 2012’deki sıralamadaki performansının da gerisine düşmesi. PISA raporunun açıklanması ile basın yayın organları ve medya konuyu gündemlerinin ilk sırasına aldılar.  Ancak ard arda gelen terör saldırıları nedeniyle konu gündemin dışına atıldı, yeterince tartışılmadan gündemden düştü. Oysa konu terörden bile önemli bir sorundur. Gençlik bir ülkenin geleceğidir. Genç nüfusun eğitimindeki eksiklik ve yanlışlıklar Türkiye’nin gelecek on yıllarına yüz yıllarına malolacak, telafisi imkansız kayıplara yol açacaktır.

TÜRK MİLLİ  EĞİTİMİNİN  SORUNU  KAYNAK SORUNU MUDUR ?

Ne zaman eğitim, sağlık gibi kamusal hizmet sorunları gündeme gelse ilgili bakanlığın bütçesi milli bütçeye oranlanır, başka ülkelerdeki oranlarla karşılaştırılarak değerlendirmeler yapılır, kaynak tahsisine yönelik eleştiriler, öneriler dile getirilir. Fakat Türkiye’nin eğitim alanına tahsis ettiği kaynakların çeşit ve miktarları oransal olarak Dünya’nın başka hiçbir ülkesinde görülmeyecek kadar fazladır. Türkiye’nin Eğitim sektörünü oluşturan alt sektörleri aşağıdaki şekilde sıralayabiliriz. Bu sektörlerin her biri birçok ülkenin eğitim bütçelerinden daha fazladır.
1-    Devlet bütçesinden MEB’nın aldığı pay. Kamu eğitim sektörü,
2-    Özel okullar sektörü.
3-    Özel dershaneler sektörü.
4-    Özel yurtlar sektörü
5-    Kent ve kırsal kesimlerde taşımalı eğitime hizmet eden ulaşım servis sektörü.
6-    Evlerde kayıt dışı Özel ders veren öğretmenler sektörü.
7-    Ailelerin çocuklarının eğitimi için yukarki sektörlere ödedikleri paranın dışında  harcadıklar iş gücü, zaman, enerji ve para...
Bu kaynakların ekonomik değerlerinin hesaplanması ile Türkiye’nin çocuklarının ve gençlerinin eğitimi için harcadığı kaynakların ekonomik büyüklüğü ortaya çıkar. Bu hesabın yapılması halinde Türkiye’nin eğitim için harcadığı kaynakların gerek milli bütçeye oranı, gerekse GSMH ‘ya oranı bakımından açık ara Dünya birincisi olacağı aşikardır. Buna karşılık elde edilen sonuç yukarki tablodan görüldüğü gibi facia derecesinde başarısız ve verimsiz bir sistem kurduğumuzu gösteriyor. Sorunun uygulanan program, okul ve öğretmenlerin nitelik ve nicelikleri, sınıflardaki öğrenci sayısı, sosyal, ekonomik, psikolojik, peagojik boyutları ile çok yönlü neden sonuç etkileşimleri ile ele alınması gerekiyor. Başarısızlık, gelişme çağındaki 7 – 15 yaş grubu çocuklara verilen zorunlu temel eğitimin başarısızlığıdır. Buradaki başarısızlık üzerine gelecek lise, üniversite, meslek eğitimlerini de başarısızlaştıracaktır. Önümüzdeki 10 yıllar boyu etkileri silinemeyecek vahim bir tablo ile karkarşıyayız.
    Sorulması gereken soru  şu;
“ Bu kadar kaynak kullanımına, fedakarlığa karşılık BU BAŞARISIZLIĞI NASIL BAŞARIYORUZ ? “ sorusudur.  Gelecek yazımızda bu soruya cevap aramaya devam edeceğiz.
AHMET AKKÜÇÜK / 25 .12 2016


12/26/2016
Okuma Sayısı : 1662


Tavsiye Ettiğimiz Kitaplar

Yazarın Diğer Yazıları

2018’de OKUDUĞUM KİTAPLAR (1140)
Beka Sorunu mu, Beka Krizi mi? (376)
Dünya kadınları gözünden Atatürk ve Cumhuriyet Devrimimiz (560)
Kaşıkçı Olayı 53 Yıl Önceki Bin Barka Cinayetini Hatırlatıyor (1519)
Bir kitap: ULUSLARIN DÜŞÜŞÜ, Güç, zenginlik ve yoksulluğun kökenleri (976)
MUAMMER AKSOY, Avrupa doğumlu Sosyal Demokrasi yi dünyalılaştırmada öncü (1305)
Seçileceklere öneriler -2 Eğitimde atılacak öncelikli adımlar (1233)
Seçileceklere öneriler-1, İş Sağlığı ve Güvenliği yasası hakkıyla uygulansın (700)
İKTİDAR OLMAK İSTEYEN MUHALEFET TOPLUMA POZİTİF ENERJİ VEREBİLMELİDİR -3 (3962)
İktidar Olmak İsteyen Muhalefet Topluma Pozitif Enerji Verebilmelidir-2 (1580)
İktidar Olmak İsteyen Muhalefet Topluma Pozitif Enerji Verebilmelidir-1 (1575)
Bir Kitap: KOZMOS / CARL SAGAN; bir populer bilim ve bilim tarihi şaheseri (1926)
YSK’nın 16 Nisan Gafları Masum Hukuki Cehaletler mi, Yoksa Bir Operasyonun İşaret Fişekleri miydi? (1377)
TBMM, Milli Hakimiyetin Tecelligahı Olmaktan Çıkarılacak Mı ? (1274)
Boş Teneke Dolusundan Daha Çok Ses Çıkarır (1267)
Referanduma Doğru- 3, Kamu Yönetiminde Tarafsızlık Ve Kuvvetler Ayrılığı (1327)
Referanduma Doğru- 2, Kamu Yönetiminde Tarafsızlık Ve Hizmet Ahlakı (1311)
Madde madde Anayasa değişiklikleri irdelemesi (1610)
Propaganda, Psikolojik savaş, Örtülü operasyonlar, Algı Yönetimi … (1872)
OECD/PISA 2016 Raporu ve Yerlerde Sürünen “Milli” Eğitimimiz-3 (1592)
OECD/PISA 2016 Raporu ve Yerlerde Sürünen “Milli” Eğitimimiz-2 (1777)
Yılın ilk ayı bir HÜSNÜ MAHALLİ kitabı MANİKİ DÜNYA (2269)
Alim de Söylese Zalim de Söylese; DOĞRU DOĞRUDUR YANLIŞ YANLIŞTIR (1828)
Atatürk, Dogmalar ve Dogmatizm (2333)
Beklenen İstanbul Depremi ve Çılgın Projeler (1716)
Cemaat – AKP İlişkisinin Cemaziyelevveli (1827)
2014 Atamızı Anma 9 kasım etkinliği (1966)
DÜNYADA VE TÜRKİYEDE İŞ SAĞLIĞI GÜVENLİĞİ (1566)
Bir kitap bir savaş kadar önemli bir olay olabilir - Disraeli (1999)
Devrimci Kriz – Gerici Kriz kavramları bağlamında (1912)
CHP’DEKİ KRONİK HASTALIKLAR , TEŞHİS VE TEDAVİLER (2102)
TERÖR ÖRGÜTÜ PKK’YA KARŞI DEVLET OPERASYONLARI HAKKINDA (1946)
GÜVENLİK – ÖZGÜRLÜK İKİLEMİ BAĞLAMINDA 1 KASIM 2015 SEÇİM DEĞERLENDİRMESİ (1924)
CHP Sol Kanat Paneli Üzerine Bir Gözlem ve Değerlendirme (2798)