KUT-ÜL AMERE DE NERDEN ÇIKTI?

Zeki Saruhan


Önceki yıl, bir grup arkadaş Burhaniye’de bir yazlığın balkonunda sohbet ediyorduk. Söz arasında ‘’Osmanlı devletinin Birinci Dünya Savaşı’nda iki büyük zaferi var: Çanakkale ve Kut-ül Amere’’ dedim.

Arkadaşlardan biri: ‘’Biz neden yalnız Çanakkale’yi biliyoruz? Kut-ül Amere’den neden hiç söz edilmiyor?’’ diye sordu.

Her yerde gerçeği yazıp söylemeye ant içtiğim için doğrudan şu yanıtı verdim:

‘’Kut-ül Amere’de Atatürk olmadığı için!’’

 ‘Soruyu soran arkadaş ‘’Deme! Tarih o kadar da mı tek yanlı yazıldı?’’ diye hayretini ifade etti. Diğerleri bir yorumda bulunmadılar.

29 Nisan 2016, Kut-ül Amere Zaferinin 100. yıl dönümü. AKP Hükümeti, Cumhurbaşkanının ifadesiyle ‘’13 yıllık ‘kalkınma ve demokratikleşme’’ hamleleriyle uğraştığı için tarih çalışmalarına vakit bulamamıştı. Şimdi Kut-ül Amere Zaferinin 100. yılını vesile sayarak bu konuya esaslı olarak el atmış bulunuyor.

Ancak bu kez öğrencilerimizin gerçek bir tarih bilgisiyle donanacağını beklemek hayaldir.  Cumhuriyet dönemini ‘’95 yıllık parantez’’ diye ifade ettiler. Şimdi o parantezi kapatarak muhafazakâr İslamcı uzun bir parantez açılacağı anlaşılıyor.

Bu hesaplaşma yalnız Kemalizm’le değil 175-180 yıllık Batılılaşma hareketi iledir. Zaten Türkiye’de kültür değişimi Cumhuriyet’le başlamış değildir. Devlet yönetimi ile ilgili kurumların Batı’dan alınmasına karşı olan İslamcı gericiliğin kitabında Mithat Paşa, Namık Kemal değil İkinci Abdülhamit övülecektir. İkinci Meşrutiyet kötülenerek 31 Mart ayaklanması temize çıkarılacaktır. Prens Sabahattin ve Hürriyet-İtilaf Partisi’ne övgüler düzülecektir. Bu tarih anlayışında Damat Ferit Paşa’ya değilse bile VI. Memet Vahdettin’e onurlu bir yer vardır. Büyük Üstat Necip Fazıl mürşidimiz olduğuna göre, onun ‘’Vahdettin Vatan Hani Değil, Büyük Vatan Dostu’’ kitabını liselerde yardımcı ders kitabı olarak görebiliriz.

Her iktidarın okullarda kendi tarih anlayışını okutacağını boşuna yazmamıştım. Devletin ve anayasaların az çok sınıflar arasındaki dengeyi yansıttığı oturmuş sistemlerde bu tarih anlayışı da o kadar tek taraflı olamaz. Ancak günümüzde devlet gitgide bir sınıfın (hatta bir kişinin) egemenliği altına girdiğine, bütün devlet kurumlarının bu kuvvetin eline geçmekte olduğuna göre tarih de bundan paçasını kurtaramazdı.

AKP’nin tarh anlayışı ile mücadele etmek zorunludur. Ancak yapılacak şey tarihi emekçilerin gözüyle okumak ve yazmaktır. Halk kitleleri her dönemde hangi yöntemlerle sömürüldüler, nasıl baskı altına alındılar, hangi propagandalarla beyinleri yıkanmaya çalışıldı? Nasıl kitle katliamlarına uğratıldılar? Onların önderleri ve aydınları nasıl hapishanelerde çürütüldüler ve faili meçhul cinayetlerle öldürüldüler? Din ve milliyet ayrımıyla nasıl birbirlerine düşürüldüler?

Bundan önce gelip geçmiş birkaç kuşak gibi günümüzün okul görmüş yaşlıları ve orta yaşlıları sağlıklı bir tarih anlayışına sahip değildir. Tarih öğretim yöntemi zaten ezberletmeye dayanır. Hafızlık geleneğinden gelen bir toplumu öğretilenleri ezberlemeye ve bunları kelimesi kelimesine tekrarlamaya alıştırmışız. Tarihçi sıfatını kullanan bazıları da bunları pekiştirmeye kendilerini adamış bulunuyor. İslami gericiliğin tarihi ise dergi ve televizyon kanallarında boy göstermekle birlikte henüz müfredata hâkim değildir. 

Yağmurdan kaçarken doluya tutulmamak için genç kuşaklara okutulanları ezberlemek yerine sorgulama, gerçeği araştırma bilinci verilmelidir. Bu dün de gerekliydi, bugün de gereklidir.

5/2/2016
Okuma Sayısı : 1620


Tavsiye Ettiğimiz Kitaplar

Yazarın Diğer Yazıları

GERİCİLİK JAPONYA’DA DA OLSA… (43)
SİZ GİDİN, BİZ DÜZELTİRİZ! (55)
KÂZIM KARABEKİR HAKLI ÇIKTI (181)
ZAFERİ TÜRKLERİN ÇILGINLIĞINA MI BORÇLUYUZ? (339)
2018’DE OKUDUĞUM KİTAPLAR (456)
ULUSALCILIK, MİLLİYETÇİLİK DEĞİLDİR (361)
SİYASİ İNTİHAR (657)
Andımız Tartışması Üzerine: BİLİP DE BİLMEZLİKTEN GELMEK… (513)
“HEPİMİZ AYNI GEMİDEYİZ” (765)
CHP İLE İGİLİ KAYGILAR (586)
Kurtuluş Savaşı nasıl kazanıldı? (410)
Onlar bir gün mutlaka ayağa kalkacak (785)
DEMOKRASİ KOKUSU (982)
Vaazlar-8 DEİZM ÜSTÜNE (1195)
Vaazlar-7 TÜRKLER ÜSTÜNE (905)
Vaazlar-6 MİLLİYETÇİLİK ÜSTÜNE (441)
Vaazlar-5 SAVAŞLAR ÜSTÜNE (560)
Vaazlar-4 DEVLETLER ÜSTÜNE (493)
Vaazlar-3 DİNLER ÜSTÜNE (665)
Vaazlar-2 KADINLAR VE ERKEKLER ÜSTÜNE (575)
Vaazlar-1 & MİLLETLER ÜSTÜNE (464)
İSLAM’IN GÜNCELLENMESİ (1385)
YENİLEN PEHLİVAN GÜREŞE DOYMAZMIŞ (890)
MAHKEMEDE DAYIN VARSA (923)
BİR NEHİRDE İKİ KEZ YIKANILMAZ (767)
HALİFE ORDUSU (1031)
ÜLKENİN BÜTÜN GERİCİLERİ BİRLEŞİN! (777)
KUDÜS, EY KUDÜS! (744)
YERLİ VE MİLLÎ (870)
EN MÜKEMMEL DİN HANGİSİ? (858)
ATATÜRKÇÜ TAYYİP ERDOĞAN! (554)
Biraz da Ezber Bozalım-3 (1005)
Biraz da ezber bozalım-2 (906)
BİRAZ DA EZBER BOZALIM-1 (805)
Çuvala konup denize atılan 280 cariye... (1079)
Çuvala konup denize atılan 280 cariye... (729)
DİL BAYRAMININ DÜŞÜNDÜRDÜKLERİ (832)
ZAFER HAFTASININ DÜŞÜNDÜRDÜKLERİ (910)
ATATÜRK’ÜN KOMÜNİZM PROGRAMI (1010)
ERDOĞAN’IN KURUCU OLDUĞU YENİ DEVLET (895)
HALİL VE FETHULLAH HOCALAR (1014)
ERDOĞAN BENİ NASIL YANILTTI? (839)
BOKTAN SİYASET (959)
KIZIL PİÇLER! (933)
ESTERGON KALESİ SUBAŞI DURAK (969)
SIRA CHP’YE GELDİ (926)
AYDINLAR İSLÂM’LA NİÇİN BARIŞMALIDIR? (978)
AYDINLAR İSLÂM’LA BARIŞMALIDIR (986)
AKPINAR’DA OKURKEN (1024)
ÇAMUR DERYASINDAKİ “DERİN” TARİH (994)
AĞLARSA ANAM AĞLAR (951)
ŞEYHİM NE DERSE DOĞRUDUR (986)
BİZ ADAM OLACAK MIYIZ? (999)
“BİZ PADİŞAHI İSTERİZ” (1162)
16 NİSAN’DA NEYİ OYLUYORUZ? (1057)
YETER, YETER, ANLADIK! (970)
Kuvvetler Ayrılığı Kötü Müdür? (946)
O KONUDA HAKLI OLAN İSMET PAŞA’YDI (1172)
Ey milletin evladı, tarihten ders çıkar (1237)
Erdoğan Batı ile neden geçinemiyor? (1050)
HÜNGÜR HÜNGÜR AĞLADIM! (1399)
ZENGİNİN TARİHİ, FAKİRİN TARİHİNİ DÖVÜYOR! (1275)
KEMALİZM YOL AYRIMINDA (1426)
NE OLMUŞ SOLCUYSAM? (1269)
BÜYÜK PİŞMANLIKLAR (1285)
Hayatı Hakikiye Sahneleri-38 (1635)
Bakmayın başlarında fes olduğuna (1738)
CUMHURİYET’SİZ OLMAZ! (1521)
EN KAHRAMAN ASKER (1620)
BİZ TÜRK MÜYÜZ SAHİDEN? (1580)
ORUÇ VE SOSYALİZM (1550)
ALMANLARDAN VAZGEÇMEMEK İÇİN 44 NEDEN (1610)
BURASI TAM YAŞANACAK YER (1660)
OKULUM BEN GELDİM! (1731)
ATATÜRK SAMSUN’A NASIL ve NEDEN ÇIKTI? (1966)
ALÇAKGÖNÜLLÜLÜK MEZİYETTİR (1501)
Ey Oğul-5! AZİMLİ OL (1579)
KENDİ TARİHİMİZİ YAZMAK (1951)
KÖY ENSTİTÜSÜ MEZUNLARI SAHABE DEĞİLDİR (1881)
‘’SAPIK’’ EDEBİYATI (1550)
Ey Oğul: 2 (1601)
Ey oğul! 1 (1558)
DİDİM’DE GÜZEL BİR GÜN (1679)
VATANIMIZDAKİ KADIN HARCI (1820)
KIZILIRMAK ÜZERİNDE GARİP BİR KEŞİF MACERASI (1721)
NEVRUZDAN BALO KÜLTÜRÜNE… (1703)
CHP İÇİN VERİLEN KAVGANIN ANLAMI (1456)