KENDİ TARİHİMİZİ YAZMAK

Zeki Saruhan


            AKP iktidarının tarihi yeniden yazdırmak istemesi sürpriz olmamıştır. Çünkü her sınıfın tarihi farklıdır ve sınıflar, genç beyinlere kendi tarihlerini şırıngalamak isterler. Tarih üzerindeki tartışma sınıf mücadelesinin çok özel ve önemli biçimidir.

            Burjuvazi iktidarı ele geçirsin de orada hâlâ feodallerin tarih anlayışı okutulsun, bu olmayacak bir şeydir. Toprak ağalarının ve tefecilerin iktidarında da onları ve onların atalarını haklı çıkaracak bir tarih okutulur.

            İktidardaki sınıf değişimlerine koşut olarak tarih dersleri üzerinde günümüze kadar birçok değişiklikler yapıldı.

            Osmanlı döneminde bu tarih kronolojisi Hazreti Adem-İbrahim Muhammet çizgisini izleyerek İslam devletlerinin tarihi idi. Türkler bu tarihe Müslüman olduktan sonra dâhil olabiliyordu.

            Osmanlı devletinin son yıllarında  Türkçülük hareketinin başlamasıyla Türklerin ilk yurdu Orta Asya’dan başlayan bir tarihleri olduğu keşfedildi. Cumhuriyet döneminde devletin resmî ideolojisi olarak kabul edilen ve doruğa ulaşan milliyetçilik ideolojisi sonucu tarih, Orta Asya bozkırlarından başlayarak Türk devletleri tarihine dönüştürüldü. Güneş Dil ve Türk Tarih Tezi’yle bütün uygarlıkların Türklerin eseri olduğu öğretildi. 1940’larda Batılılaşma ideolojisinin sonucu olarak bunun yerini Grek ve Roma uygarlıklarının önemine vurgu yapmak aldı.

            Bu iki tarihin içinde de emekçi halk yoktur. Oysa kral çıplaktı! Bu çıplaklığı derli toplu olarak ilk kez 1972-1974 arasında Mamak’ta yargılanan bir grup genç devrimci yaptı. Sosyalizm rüzgârının henüz dinmediği, büyük insanlığın geleceği için umutların diri olduğu bir dönemdi. Bu gençler, siyasi savunmalarını bir tarih dersine dönüştürdüler. Osmanlı hâkim sınıflarının, Abdülhamit’in, İttihat Terakki’nin, daha sonra tek parti, Demokrat Parti, Adalet Partisi dönemlerinin emekçi gözüyle esaslı bir değerlendirmesini yaptılar. Bu süreç içindeki demokratik hareketlerin hakkını da verdiler.

            Bu cesur çalışma, birçok devrimci çevrenin hayranlığını kazandı ve ‘’Savunma’’ bir süre onların tarih konusunda el kitabı oldu. (Türkiye İhtilalci İşçi Köylü Partisi Davası, Savunma, 4. Baskı, 1992, Aydınlık Yayınları, 608 sayfa)  Ne yazık ki, karşıdevrimci burjuva iktidarlarının geçici olmadığı, onların tarih anlayışlarının da kolay yıkılamayacağı  düşünüldü ‘’Savunma’’nın imzacılarının bir kısmı daha dışarı çıkar çıkmaz ya sindiler ya da görüş değiştirerek burjuvazinin yanında saf tuttular. Kalanlar da yavaş yavaş o görüşlerden çark ederek buruva kampında kendilerine bir yer buldular. Çıplak krallar, bin dereden su getirilerek yeniden giydirildiler!

AVRUPA BURJUVASİNİN MÜDAHALESİ

            1990’lı yıllarda eğitime el koyan küreselleşme, tarih anlayışının da yeni baştan ele alınmasını istemeye başladı. Ders kitapları tarandı. Bunlarda ‘’insan haklarına aykırı’’ görülen ifadeler belirlendi. Bunların ders kitaplarından çıkarılması istendi. Vatan için canını vermek ve İstiklal Marşı bile insan haklarına aykırıydı! Madem Avrupa Birliğine girecektik. Avrupa burjuvazisinin tarihini esas alan  ve Türkiye tarihini onun bir eklentisi olarak sunan alternatif kitaplar yazıldı. Madem ki artık sermayeler birleşiyordu, tarih de birleşmeliydi. Sermayenin vatanı olamazdı. Arkadaşlarımızla birlikte o tarihte bu anlayışı eleştiren yayınlar yaptık. (Emperyalizm Ulusal Eğitime Meydan Okuyor, Tarih Vakfı’nın Ders Kitaplarında İnsan Hakları Tarama Sonuçları Kitabı Hakkında Rapor, Ankara, 2005 Bağımsızlıkçı Aydınlanmacı Halkçı Eğitim Derneği)

            Şimdi de, muhafazakâr hükümetimiz, Avrupa Birliğine girmekten umudu kesmiş olacak veya alırlarsa mevcut ideolojisiyle girmek üzere, tarih müfredatını yeniden yapıyor. 95 yıllık parantez kapatılacağına göre bunda Osmanlı tarih anlayışının yeniden yürürlüğe konulacağı, bu parantez içinde kalan ve tasfiye edilen kişi ve kurumlara iade-i itibar sağlanacağı anlaşılıyor.

            Ayının dokuz oyunu boz armudun üstüne diye bir laf vardır. Gerek muhafazakârların, gerek liberallerin resmî tarih anlayışına vururken esas amaçlarının emekçilerin bunca emek, kan ve gözyaşıyla yazdıkları tarihin üzerini örtmek olduğunu unutmayalım. Cemil Koçak’ın ‘’Resmî Tarihe Meydan Okuyorum’’ (İstanbul, 2014, Timaş Yayınları) kitabını yazma nedeni buna verilecek örneklerden biridir. Kitabındaki başlıklardan biri şudur: ‘’Benim Kapitalizmim Senin Sosyalizmini Döver’’

            Sosyalizm ölmemiş miydi? Durmadan onu dövmekten bıkmadınız mı? AKP’nin emekçi halkı dövmek için hazırladığı sopadan biridir yeni tarih müfredatı. Yazanların bile savunmaktan vazgeçtikleri ‘’Savunma’’ya sahip çıkarak ve onu geliştirerek bu saldırıyı püskürtebiliriz.  O büyük vicdan, halkın vicdanı şimdi aydınlarından bunu bekliyor…

4/18/2016
Okuma Sayısı : 2035


Tavsiye Ettiğimiz Kitaplar

Yazarın Diğer Yazıları

İŞŞİZ VE EVSİZ! (130)
SAKARYA SAVAŞI, SURİYE SAVAŞI… (224)
DAHA KÖTÜSÜ OLAMAZ! (63)
İNSAN KAZANMAK (349)
GERİCİLİK JAPONYA’DA DA OLSA… (283)
SİZ GİDİN, BİZ DÜZELTİRİZ! (164)
KÂZIM KARABEKİR HAKLI ÇIKTI (295)
ZAFERİ TÜRKLERİN ÇILGINLIĞINA MI BORÇLUYUZ? (501)
2018’DE OKUDUĞUM KİTAPLAR (556)
ULUSALCILIK, MİLLİYETÇİLİK DEĞİLDİR (469)
SİYASİ İNTİHAR (762)
Andımız Tartışması Üzerine: BİLİP DE BİLMEZLİKTEN GELMEK… (629)
“HEPİMİZ AYNI GEMİDEYİZ” (858)
CHP İLE İGİLİ KAYGILAR (706)
Kurtuluş Savaşı nasıl kazanıldı? (505)
Onlar bir gün mutlaka ayağa kalkacak (871)
DEMOKRASİ KOKUSU (1060)
Vaazlar-8 DEİZM ÜSTÜNE (1286)
Vaazlar-7 TÜRKLER ÜSTÜNE (1000)
Vaazlar-6 MİLLİYETÇİLİK ÜSTÜNE (522)
Vaazlar-5 SAVAŞLAR ÜSTÜNE (638)
Vaazlar-4 DEVLETLER ÜSTÜNE (571)
Vaazlar-3 DİNLER ÜSTÜNE (749)
Vaazlar-2 KADINLAR VE ERKEKLER ÜSTÜNE (671)
Vaazlar-1 & MİLLETLER ÜSTÜNE (542)
İSLAM’IN GÜNCELLENMESİ (1456)
YENİLEN PEHLİVAN GÜREŞE DOYMAZMIŞ (976)
MAHKEMEDE DAYIN VARSA (996)
BİR NEHİRDE İKİ KEZ YIKANILMAZ (842)
HALİFE ORDUSU (1203)
ÜLKENİN BÜTÜN GERİCİLERİ BİRLEŞİN! (856)
KUDÜS, EY KUDÜS! (819)
YERLİ VE MİLLÎ (956)
EN MÜKEMMEL DİN HANGİSİ? (934)
ATATÜRKÇÜ TAYYİP ERDOĞAN! (633)
Biraz da Ezber Bozalım-3 (1086)
Biraz da ezber bozalım-2 (978)
BİRAZ DA EZBER BOZALIM-1 (883)
Çuvala konup denize atılan 280 cariye... (2880)
Çuvala konup denize atılan 280 cariye... (811)
DİL BAYRAMININ DÜŞÜNDÜRDÜKLERİ (909)
ZAFER HAFTASININ DÜŞÜNDÜRDÜKLERİ (982)
ATATÜRK’ÜN KOMÜNİZM PROGRAMI (1082)
ERDOĞAN’IN KURUCU OLDUĞU YENİ DEVLET (965)
HALİL VE FETHULLAH HOCALAR (1082)
ERDOĞAN BENİ NASIL YANILTTI? (913)
BOKTAN SİYASET (1050)
KIZIL PİÇLER! (1015)
ESTERGON KALESİ SUBAŞI DURAK (1059)
SIRA CHP’YE GELDİ (1005)
AYDINLAR İSLÂM’LA NİÇİN BARIŞMALIDIR? (1070)
AYDINLAR İSLÂM’LA BARIŞMALIDIR (1060)
AKPINAR’DA OKURKEN (1106)
ÇAMUR DERYASINDAKİ “DERİN” TARİH (1073)
AĞLARSA ANAM AĞLAR (1024)
ŞEYHİM NE DERSE DOĞRUDUR (1059)
BİZ ADAM OLACAK MIYIZ? (1069)
“BİZ PADİŞAHI İSTERİZ” (1241)
16 NİSAN’DA NEYİ OYLUYORUZ? (1129)
YETER, YETER, ANLADIK! (1039)
Kuvvetler Ayrılığı Kötü Müdür? (1019)
O KONUDA HAKLI OLAN İSMET PAŞA’YDI (1233)
Ey milletin evladı, tarihten ders çıkar (1306)
Erdoğan Batı ile neden geçinemiyor? (1128)
HÜNGÜR HÜNGÜR AĞLADIM! (1479)
ZENGİNİN TARİHİ, FAKİRİN TARİHİNİ DÖVÜYOR! (1390)
KEMALİZM YOL AYRIMINDA (1491)
NE OLMUŞ SOLCUYSAM? (1349)
BÜYÜK PİŞMANLIKLAR (1360)
Hayatı Hakikiye Sahneleri-38 (1724)
Bakmayın başlarında fes olduğuna (1821)
CUMHURİYET’SİZ OLMAZ! (1595)
EN KAHRAMAN ASKER (1702)
BİZ TÜRK MÜYÜZ SAHİDEN? (1648)
ORUÇ VE SOSYALİZM (1619)
ALMANLARDAN VAZGEÇMEMEK İÇİN 44 NEDEN (1669)
BURASI TAM YAŞANACAK YER (1727)
OKULUM BEN GELDİM! (1811)
ATATÜRK SAMSUN’A NASIL ve NEDEN ÇIKTI? (2031)
ALÇAKGÖNÜLLÜLÜK MEZİYETTİR (1574)
Ey Oğul-5! AZİMLİ OL (1646)
KUT-ÜL AMERE DE NERDEN ÇIKTI? (1690)
KÖY ENSTİTÜSÜ MEZUNLARI SAHABE DEĞİLDİR (1947)
‘’SAPIK’’ EDEBİYATI (1621)
Ey Oğul: 2 (1674)
Ey oğul! 1 (1626)
DİDİM’DE GÜZEL BİR GÜN (1760)
VATANIMIZDAKİ KADIN HARCI (1894)
KIZILIRMAK ÜZERİNDE GARİP BİR KEŞİF MACERASI (1789)
NEVRUZDAN BALO KÜLTÜRÜNE… (1779)
CHP İÇİN VERİLEN KAVGANIN ANLAMI (1527)