https://jurnalist.com.tr/ Etkin Seçkin Haber Sitesi tr 29.03.2024 15:51:15 Jurnalist Jurnalist Haber Detay - Jurnalist Haber Sitesi

OECD/PISA 2016 Raporu ve Yerlerde Sürünen “Milli” Eğitimimiz-2






           BU BAŞARISIZLIĞI NASIL BAŞARIYORUZ ?

Bu yazı serisinin birinci bölümünde, Türkiye’nin eğitim için seferber ettiği kamu, özel kaynakları sıralamış, bunların toplam ekonomik büyüklüğü ile gerek nüfus oranı, gerek milli gelir içindeki oransal pay olarak, Türkiye’nin Dünya ortalamasının açık ara önünde olacağını ifade etmiştik. Buna karşılık nitelik sıralamasında sonlardan daha sonlara doğru sürüklenişimize dayanarak,  yazının sonunda şu soruyu sormuştuk; “ Bu kadar kaynak kullanımına, fedakarlığa karşılık BU BAŞARISIZLIĞI  NASIL BAŞARIYORUZ ? “ 
Bu soruya yanıt araştıracağız. Önce yaşanmış ibretlik bir alıntı ile başlayalım. Milliyet gazetesinde Nagehan Alçı 25 Aralık 2016 tarihli köşesinde çocukları ile  ilgili bir anısını paylaşıyor, kış saatine geçilmesini istiyor ve şöyle yazıyor :
“Mehmet Tezkan haklı. Bizim evde de durumlar fena. Pıtırlar okula başladı., çok da severek gidiyorlardı başta ancak şu kış saatine geçilememesi durumu var ya … Her geçen gün sabahlar daha da karardı, karardı ve epey süredir bıdıklar resmen zifiri karanlığa uyanıyor, aynı zifiri karanlıkta servise biniyorlar.
Bırakın okula gitmayi, ben o karanlıkta yataktan kalkıp onları evin içinde hazırlarken dahi zorlanıyorum. Hele geçen gün evden çıkarlarkan “ iyi geceler anne “ demesinler mi … içim parçalandı, bu yazıyı yazmak şart oldu. Ne olur yol yakınken dönün bu karardan, alın şu satleri geri, kıymayın yavrulara… “
Nagehan Alçı, Mehmet Tezkan gibi toplumun üst tabaka varsıl ve eğitimli kesiminin çocukları bu kadar “ iç parçalayıcı”  “ kıyıma maruz “ duruma gelmişse; dar gelirli işçinin , memurun, esnafın, işsizlerin, evsizlerin, kırsal kesimde köyündeki okulu kapanan yoksul köylünün çocuklarının vay haline ! Onların halini anlatmak için Türkçeye daha “ iç parçalayıcı” yeni sözcükler bulmamız gerekiyor. Yaz saati – kış saati düzenlemesi sorunun tali ve cüzi bir parçası.
KENTLERDEKİ DURUM
 Varsıl olsun yoksul olsun kentlerde yaşayan çocukların mahallelerindeki temel eğitim okuluna, komşu arkadaşları ile yürüyerek gidip gelip eğitim alma olanakları yok edildi. Bu yalın eğitim olanağı tarihte kalmış bir lüks haline geldi. Çoğunluğu GURBETE, başka mahallelere, başka ilçelere hatta başka kıtalara servis minibüsleri ile taşınarak okula ulaştırılıyor. Yukarki alıntıda da görüldüğü gibi, zorunlu olarak sabahın kör karanlığında kalkıp, büyükleri bile ruh hastası yapan kentin  trafik keşmekeşine dalıp, yetişebildiği kadar okuluna ulaşıyor. Gene akşam dönüşünde de aynı yoldan evine, aile ocağına dönüyor. İstanbul’da sabah saat 06 – 07 civarında boğaz köprülerinden geçenler okul servis minibüslerinden uzun konvoyları göreceklerdir. Bu çocuklar, haritadan istediği okulu seçebilen, ulaşım ve diğer giderlerini karşılayabilecek ekonomik güce sahip ailelerin şanslı çocukları.
Bir de bu giderleri karşılayamayan kent yoksullarının çocukları var. Onlar şans eseri mahallelerindeki bir okula çocuklarını kaydedebilirlerse ne ala. Bu şansı yakalayabilen kent yoksularının çocukları ikinci şanslı grup. Ancak bu şans çok az çocuğa rastlıyor. Bu iki şanslı azınlığın dışındaki geniş kent yoksullarının çocuklarının önünde 2 seçenek kalıyor. Ya kent tarfiğinin en yoğun olduğu saatlerde yetişkinlerle birlikte toplu taşıma araçları ile okuluna ve evine ulaşmak. Bu 7-15 yaş grubu çocukların fizik güçlerinin üstünde bir efor gerektiriyor. Veya gurbetçiliğin bir başka şekli olan çocukların yurtlara yerleşmesi seçeneği. Bu yurtların kimlerin yönetim ve denetimlerinde olduğu malum. 
KIRSAL KESİMDE DURUM
Ekonomik gerekçelerle köylerdeki genç nüfus, sürekli kentlere göçüyor. Bu durum aynı zamanda köylerdeki okul çağı çocuk sayısını da azaltıyor. 10 öğrencinin altına düşen okul kapanıyor. Bunun üzerine köyde okul çağı çocuğu olanlar da ya çocuklarını yurda veriyorlar veya köydeki işleri yeterli olsa bile çocuklarının eğitimi için evini, ocağını, işini gücünü bırakıp göç etmek zorunda kalıyor. 
Ayrıca eğitim politikalarında yaşanan zikzaklar, yazbozlar da en çok kırsal kesim öğrencilerini etkilemektedir. Zorunlu eğitimin 5 yıldan 8 yıla çıkarılması şüphesiz ileri bir adım. Arkasından bir zikzak yapıldı 4 + 4 sistemi, arkasından bir zikzak daha (1+4) + 4 sistemi. Bu zikzaklama sürecinde kırsal kesimde 17000 köy ilkokulu kapatıldı. Bu boşluk Yatılı Bölge Okulları ve Taşımalı Sistem ile dolduruluyor, köy çocukları gurbetçiliğe (yurtlara) veya seferi ( taşımalı ) eğitime mahkum edildi. Yatılı eğitim yurtları “arka bahçe” yaratma politikalarına hizmet edecek şekilde kısmen devletin (iktidar partisinin) ve kısmen de yandaş cemaatların, tarikatların veya vakıfların denetiminde.
DÖNME DOLABA BAĞLI ÇOCUKLARIN HALİ PÜR MELALİ
 7-15 yaş grubu çocukları soktuğumuş okul macerasının maddi altyapısı böyle;
-    Sabahın köründe kalkan çocuk kentlerde ise trafik karmaşasına dalıp, okuluna gitmekte ve aynı keşmekeş içinde evine dönmekte. Günün ortalama 3-4 saatini büyükleri bile ruh hastası yapan trafik keşmekeşi içinde minibüs şoförü ile geçirmektedir. Kırsal kesimde taşımalı eğitimle okuyan çocukların durumu benzer şekilde saatlerini dağ – dere – bayır yollarda geçirmektedir.
-    Yatılı olarak yurtlarda kalan öğrencilerin durumu bir başka facia. Bir kere bu yaşlarda çocukların aileden koparılıp yurtlarda yaşaması başlı başına psikolojik travma nedeni. En mükemmel yurt bile olsa çocuk güvensizlik ve uyum sorunları yaşayacaktır. Bu yurtlardaki , yönetici, öğretmen ve hizmetlilerin pedagojik ehliyetleri zaten allaha emanet. Ayrıca yazılı ve görsel medyada gün aşırı haber olan bu yurtlardaki çocuklara uygulanan fiziki şiddet, psikoljik taciz ( mobbing ), cinsel istismar vakaları, beslenme ve barınma koşullarının ilkelliği, yangınlar , bina çökmeleri, gıda zehirlenmeleri sıradan olaylar haline gelmiş durumda.
-    Okul – yurt ikilemine ilave olarak, belli bir yaştan sonra TEOG seferleri için dershanelere ve/veya özel öğretmenlerin evlerine devam etme trafiği ekleniyor.        
Bu kaotik, travmatik koşullar altında öğrencinin başarılı olması, okuduğuna, dinlediğine odaklanması, bunlardan hakkıyla yararlanması mümkün değildir. Çocuğun okuduğu veya dinlediği bilgiler üzerine düşünmeye, sorgalamaya, akıl yürütmeye ne psikolojik durumu müsaittir, ne de zamanı müsaittir. OECD/PISA testlerindeki başarısızlık bir sürpriz değildir, bu koşullar devam ederse sıralamada daha sonlara doğru gideceğimizi şimdiden görmek bir kehanet değildir. Ayrıca çocuklara yaşattığımız bu kaotik, travmatik koşullarla ruhen sakatlanmış nesiller yetiştirmekte olduğumuzu etkili ve yetkili muhteremlerin görmesi lazım.  
ÇÖZÜM ve Çare sade ve basittir. Şu anda uygulanan sistemden de çok ucuzdur.
1-    Her mahalle ve her köyün çocukları zorunlu temel eğitimi mahalle ve köylerindeki devlet okulunda okumalı, mahallesinde ve sıcak aile yuvasında çocukluğunu yaşamalıdır.   Kentlerdeki imar planlarına bu bir zorunluluk olarak eklenmelidir, her çocuk yürüyüş mesafesinde okula erişebilecek yeterlilikte bir okullaşma planı uygulanmalıdır. En azından yeni sistemin 1+4 etabı için mutlak uygulanmalıdır. Önerimiz kent trafiğini de en az %10 rahatlatacaktır.  
2-    Köy okulları öğrenci sayısı ( 0 ) olsa bile öğretmensiz kalmamalı. Devamli açık olmalıdır. 1+4 ilköğretim etabı mutlaka açık olmalıdır. Köyün Camii imamsız, okulu öğretmensiz olmamalıdır. 
3-    İktidar partileri arka bahçe yaratma amacı ile eğitimi yandaş devşirme aracı olarak kullanma huylarından vazgeçmeliler. Benzer şekilde tarikat ve cemamatlerin mürid devşirme amaclı kullanımlarına engel olunmalıdır. Tarihin ne garip tecellisidir ki, Eski Osmanlılar Devşirme politikasını gavur çocuklarına uyguluyorlardı, Yeni Osmanlılar müslüman çocuklarına uyguluyorlar. 
Konunun diğer yönü müfredat programı, ders kitapları ve kitapların içeriği. Bakanlık hazırladığı yeni Öğretim Programları Taslağını 13 Aralık’ta açıkladı. "Öğretim Programlarını İzleme ve Değerlendirme Sistemi" başlığıyla "http://mufredat.meb.gov.tr" internet sitesinden askıya çıkarıdığını, tartışmaya açıldığını bildirdi. Kamuoyuna tanınan inceleme, sorgulama, tartışma süresi 1 ay bile değil, 10 Şubat’ta bitiyor. Biz de tartışmaya “Başarısızlığı Nasıl Başarıyoruz” sorusunu irdelemeye, program ve içerik yönünden devam edeceğiz.
           AHMET AKKÜÇÜK  / 14.12.2017

Yazar Sayfası: Yazarın Köşesi: / Tarih: 15.01.2017 00:00:00 / Okunma = 9936

Yazarın Diğer Yazıları

Psikojenik Amnezi (Yakınsak Aklın Unuttukları)
[ Ali Kurt ]

Bir Akıllının Taşınamaz Sırları
[ Ali Kurt ]

Evlilik mi, Bir Daha Düşün?
[ Ali Kurt ]

Kemik Kıran
[ Ali Kurt ]

Solak Nene, Eski Defter
[ Ali Kurt ]

Askıda Kalan Hayatlar
[ Ali Kurt ]

Delimsek
[ Ali Kurt ]

Arınma Seremonileri
[ Ali Kurt ]

Ekonomik Öngörülerin Çöktüğü Bir Dönem! Ekonomik Öngörülerin Çöktüğü Bir Dönem! (153)
Türkçe Niye Yok ? Türkçe Niye Yok ? (166)
Doğu Akdeniz’de Temelden Değişiklikler Doğu Akdeniz’de Temelden Değişiklikler (338)
HANEDAN DÜĞÜNÜ… HANEDAN DÜĞÜNÜ… (723)
Doğru mu, Yalan mı? Doğru mu, Yalan mı? (740)
Evrim, Karşı Evrim, Devrim, Karşı Devrim… Evrim, Karşı Evrim, Devrim, Karşı Devrim… (983)
Yanlış Strateji, Yanlış Başlangıç Yanlış Strateji, Yanlış Başlangıç (938)
Müzakerelerin İçeriği Değişir mi? Müzakerelerin İçeriği Değişir mi? (1130)
Teğmenlerin İhracında En Çok Buna Şaşırdım Teğmenlerin İhracında En Çok Buna Şaşırdım (1252)
CUMHURBAŞKANI… CUMHURBAŞKANI… (1299)
Batı, Kıbrıs Müzakerelerini Neden Başlatmak İstiyor? Batı, Kıbrıs Müzakerelerini Neden Başlatmak İstiyor? (1332)
Devlete Küsmek! Devlete Küsmek! (1464)
Seçimden Sonrası Tufan!.. Seçimden Sonrası Tufan!.. (1343)
Soğuk Savaş Kızışıyor Soğuk Savaş Kızışıyor (2431)
Askeri Sınavlarda Neler Olmuş Neler!.. Askeri Sınavlarda Neler Olmuş Neler!.. (3120)
Küresel Güç Değişikliği Başladı Küresel Güç Değişikliği Başladı (1961)
Nüfusun artmasından medet ummak! Nüfusun artmasından medet ummak! (2421)
Dost musunuz Düşman mı? Dost musunuz Düşman mı? (2179)
Sahte Politikaların Efendileri! Sahte Politikaların Efendileri! (2663)
AB-Türkiye İlişkilerinde Yeni Aşama AB-Türkiye İlişkilerinde Yeni Aşama (2690)
“Agapite Tayyip”… “Agapite Tayyip”… (2603)
Özeleştiri Zamanı Geldi Özeleştiri Zamanı Geldi (3240)
Nüfusun artmasından medet ummak! Nüfusun artmasından medet ummak! (3388)
Dünyada hoş bir seda bırakıp giden babam Prof. Dr. Hakkı Atun Dünyada hoş bir seda bırakıp giden babam Prof. Dr. Hakkı Atun (5319)
AB’nin Çirkin Tarafgirliği AB’nin Çirkin Tarafgirliği (4539)
İsrail Mallarının Boykotu Zırvası… İsrail Mallarının Boykotu Zırvası… (3624)
Son Tecavüz!.. Son Tecavüz!.. (3375)
Doğu Akdeniz’i Asla Kaybedemeyiz Doğu Akdeniz’i Asla Kaybedemeyiz (4844)
100 YILLIK CUMHURİYET’TE SINIF MÜCADELELERİ 100 YILLIK CUMHURİYET’TE SINIF MÜCADELELERİ (6273)
Filistin Nere, İsrail Nere! Filistin Nere, İsrail Nere! (4212)
Filistinliler ve Kıbrıs Türkleri Filistinliler ve Kıbrıs Türkleri (5145)
“N’oldu İslamcı, Raks Ediyırdın!” “N’oldu İslamcı, Raks Ediyırdın!” (9311)
Terör Örgütleri Niye Kuruldu Terör Örgütleri Niye Kuruldu (5620)
“Lütfen” Terör Örgütleriyle İlişkinizi Keser misiniz?! “Lütfen” Terör Örgütleriyle İlişkinizi Keser misiniz?! (6700)
Beklentiler Boşa Çıktı Beklentiler Boşa Çıktı (5438)
Bu Kış Çok İnsan Ölecek! Bu Kış Çok İnsan Ölecek! (5343)
Yanlış gündemli CHP kongreleri üzerine Yanlış gündemli CHP kongreleri üzerine (6225)
LAİKLİK: SEN SAĞ BEN SELAMET LAİKLİK: SEN SAĞ BEN SELAMET (7102)
Rumlar Niçin Müzakerelere Geri Dönüş İstiyor-1 Rumlar Niçin Müzakerelere Geri Dönüş İstiyor-1 (8213)
Beni %48 listesinden düş Bay Kemal! Beni %48 listesinden düş Bay Kemal! (5931)
Menendez’in Türk Düşmanlığının sebebi ne? Menendez’in Türk Düşmanlığının sebebi ne? (9752)
Kılıçdaroğlu’nun kaybettiği itibar Kılıçdaroğlu’nun kaybettiği itibar (6487)
BM kimi koruyor? BM kimi koruyor? (6683)
Hayaller Türkiye Yüzyılı… Gerçekler Ruanda!.. Hayaller Türkiye Yüzyılı… Gerçekler Ruanda!.. (11845)
ATATÜRK VE ERMENİLER ATATÜRK VE ERMENİLER (9361)
Kıbrıs’ta Taraflı Görev Yapan BM barış Gücü Kıbrıs’ta Taraflı Görev Yapan BM barış Gücü (15234)
Afrika’ya Uyandırma Desteği Afrika’ya Uyandırma Desteği (12224)
Başbakan Erdoğan’ı “Yakmayı” Düşünürken!.. Başbakan Erdoğan’ı “Yakmayı” Düşünürken!.. (19664)
CHP, AKP’den Tüm Kötü Zihniyeti Emanet Aldı CHP, AKP’den Tüm Kötü Zihniyeti Emanet Aldı (18312)
Türkiye’nin Kıbrıs ve AB Stratejisi Türkiye’nin Kıbrıs ve AB Stratejisi (15484)
İktidarın çıkmaz yolu İktidarın çıkmaz yolu (14237)
Türkiye’nin Ortadoğu Açılımı Türkiye’nin Ortadoğu Açılımı (14259)
Türkiye - NATO Toplantısının Perde Arkası Türkiye - NATO Toplantısının Perde Arkası (15068)
Bu Kadarını Lord Curzon Bile Hayal Etmemiştir!.. Bu Kadarını Lord Curzon Bile Hayal Etmemiştir!.. (22206)
Bâis-i şekvâ bize hüzn-i umûmîdir Kemâaaaaal! (N.Kemal) Bâis-i şekvâ bize hüzn-i umûmîdir Kemâaaaaal! (N.Kemal) (33071)
Kahrolası İyimserler! Kahrolası İyimserler! (14293)
AB Sorunun Farkında AB Sorunun Farkında (11832)
Darbeci General: “15 Temmuz İçin Sus Emri Verildi”!.. Darbeci General: “15 Temmuz İçin Sus Emri Verildi”!.. (23529)
Türkiye'yi Dışlama Senaryosu mu? Türkiye'yi Dışlama Senaryosu mu? (13417)
En çok sevilen kişilikten, en çok nefret edilen bir kişiliğe doğru son hızla gidiyorsun Kılıçdaroğlu! En çok sevilen kişilikten, en çok nefret edilen bir kişiliğe doğru son hızla gidiyorsun Kılıçdaroğlu! (20196)
Kemal Kılıçdaroğlu CHP başından gitmediği sürece benim için CHP bitmiştir, oy vermem. Neden mi? Kemal Kılıçdaroğlu CHP başından gitmediği sürece benim için CHP bitmiştir, oy vermem. Neden mi? (17695)
AB’deki Yeni Oyun AB’deki Yeni Oyun (12555)
CHP’de yalapşap kongreler çözüm getiremez ! CHP’de yalapşap kongreler çözüm getiremez ! (26272)
“Bu Adam İçin Değmezdi”!.. “Bu Adam İçin Değmezdi”!.. (18216)
Türkiye’ye Bir de Uzaktan Bakın Türkiye’ye Bir de Uzaktan Bakın (17451)
Diyorlar ki ekonomi düzelir mi? Diyorlar ki ekonomi düzelir mi? (16207)
BM’nin İşi Zor BM’nin İşi Zor (11690)
Kılıçdaroğlu’nun İşgalci Kafası… Kılıçdaroğlu’nun İşgalci Kafası… (16496)
AB’nin Gündeminde Kıbrıs Sorunu Yok AB’nin Gündeminde Kıbrıs Sorunu Yok (15590)
Araba devrilmeden yazdıklarım. Araba devrilmeden yazdıklarım. (22402)
Kınadığınla sınanmak! Kınadığınla sınanmak! (16715)
Anket oranları neden birbirine yakın gösteriliyor? Anket oranları neden birbirine yakın gösteriliyor? (22117)
ERDOĞAN NEDEN BU KADAR HIRÇIN? ERDOĞAN NEDEN BU KADAR HIRÇIN? (17429)
Muharrem İnce’ye oy veren vatanı tehlikeye atar! Muharrem İnce’ye oy veren vatanı tehlikeye atar! (23184)
Türklerin Kardeş Kömeği Türklerin Kardeş Kömeği (16374)
AB Kıbrıs’tan Bıktı mı? AB Kıbrıs’tan Bıktı mı? (16232)
Erdoğan gidecek de, peki yerine kim gelecek? Erdoğan gidecek de, peki yerine kim gelecek? (19759)
Muharrem İnce’ye oy vermek… Muharrem İnce’ye oy vermek… (17019)
Kıbrıs Niye Önemli Kıbrıs Niye Önemli (14385)
Rumların “çözüm” modeli! Rumların “çözüm” modeli! (16768)
MUHARREM İNCE’YE AÇIK MEKTUP MUHARREM İNCE’YE AÇIK MEKTUP (18059)
Bunlarla mı ortak olacağız? Bunlarla mı ortak olacağız? (17375)
Rumlar Umudu AB’de Rumlar Umudu AB’de (14542)
2023 Seçim Güvenliği Üzerine… 2023 Seçim Güvenliği Üzerine… (18155)
IRMAK YATAĞINI BULDU IRMAK YATAĞINI BULDU (13847)
Üç oda bir tabut Üç oda bir tabut (14007)
Rumların Büyük Hayalleri Rumların Büyük Hayalleri (16190)
Alevicilerin “Sünnici” Linçi, Sünnicilerin İnsanlık Linçi Alevicilerin “Sünnici” Linçi, Sünnicilerin İnsanlık Linçi (20618)
Depremin Sordurduğu Sorular Depremin Sordurduğu Sorular (17796)
KURTULUŞ SAVAŞI’NDA YARDIM KAMPANYALARI KURTULUŞ SAVAŞI’NDA YARDIM KAMPANYALARI (15960)
20. YÜZYIL BAŞINDAN BERİ  BAŞIMIZA GELEN BÜYÜK FELAKETLER 20. YÜZYIL BAŞINDAN BERİ BAŞIMIZA GELEN BÜYÜK FELAKETLER (19047)
Depremden Daha Tehlikeli Olan Siyasal İslam’dır! Depremden Daha Tehlikeli Olan Siyasal İslam’dır! (21050)
10 bin lira öyle mi? 10 bin lira öyle mi? (14451)
Duyanlaraaa duymayanlaraaa Duyanlaraaa duymayanlaraaa (15557)
Aman ha mağduriyet yaratmayalım Aman ha mağduriyet yaratmayalım (14361)
Seçimde Yapay Zekâ Kullanımı, Oğuzhan Uğur,  Cüneyt Özdemir ve Daha Niceleri Seçimde Yapay Zekâ Kullanımı, Oğuzhan Uğur, Cüneyt Özdemir ve Daha Niceleri (27869)
Öneriniz ne? Öneriniz ne? (13253)
Yapay gündemler için yapay zekânın kullanılması… Yapay gündemler için yapay zekânın kullanılması… (20562)
Üçüncü kez aday olabilir mi? Üçüncü kez aday olabilir mi? (14566)
ABD'nin Kuklası BM'den Ne Bekliyordunuz? ABD'nin Kuklası BM'den Ne Bekliyordunuz? (22558)