https://jurnalist.com.tr/ Etkin Seçkin Haber Sitesi tr 25.1.2022 11:07:50 Jurnalist Jurnalist Haber Deyay - Jurnalist Haber Sitesi

OECD/PISA 2016 Raporu ve Yerlerde Sürünen “Milli” Eğitimimiz-2






           BU BAŞARISIZLIĞI NASIL BAŞARIYORUZ ?

Bu yazı serisinin birinci bölümünde, Türkiye’nin eğitim için seferber ettiği kamu, özel kaynakları sıralamış, bunların toplam ekonomik büyüklüğü ile gerek nüfus oranı, gerek milli gelir içindeki oransal pay olarak, Türkiye’nin Dünya ortalamasının açık ara önünde olacağını ifade etmiştik. Buna karşılık nitelik sıralamasında sonlardan daha sonlara doğru sürüklenişimize dayanarak,  yazının sonunda şu soruyu sormuştuk; “ Bu kadar kaynak kullanımına, fedakarlığa karşılık BU BAŞARISIZLIĞI  NASIL BAŞARIYORUZ ? “ 
Bu soruya yanıt araştıracağız. Önce yaşanmış ibretlik bir alıntı ile başlayalım. Milliyet gazetesinde Nagehan Alçı 25 Aralık 2016 tarihli köşesinde çocukları ile  ilgili bir anısını paylaşıyor, kış saatine geçilmesini istiyor ve şöyle yazıyor :
“Mehmet Tezkan haklı. Bizim evde de durumlar fena. Pıtırlar okula başladı., çok da severek gidiyorlardı başta ancak şu kış saatine geçilememesi durumu var ya … Her geçen gün sabahlar daha da karardı, karardı ve epey süredir bıdıklar resmen zifiri karanlığa uyanıyor, aynı zifiri karanlıkta servise biniyorlar.
Bırakın okula gitmayi, ben o karanlıkta yataktan kalkıp onları evin içinde hazırlarken dahi zorlanıyorum. Hele geçen gün evden çıkarlarkan “ iyi geceler anne “ demesinler mi … içim parçalandı, bu yazıyı yazmak şart oldu. Ne olur yol yakınken dönün bu karardan, alın şu satleri geri, kıymayın yavrulara… “
Nagehan Alçı, Mehmet Tezkan gibi toplumun üst tabaka varsıl ve eğitimli kesiminin çocukları bu kadar “ iç parçalayıcı”  “ kıyıma maruz “ duruma gelmişse; dar gelirli işçinin , memurun, esnafın, işsizlerin, evsizlerin, kırsal kesimde köyündeki okulu kapanan yoksul köylünün çocuklarının vay haline ! Onların halini anlatmak için Türkçeye daha “ iç parçalayıcı” yeni sözcükler bulmamız gerekiyor. Yaz saati – kış saati düzenlemesi sorunun tali ve cüzi bir parçası.
KENTLERDEKİ DURUM
 Varsıl olsun yoksul olsun kentlerde yaşayan çocukların mahallelerindeki temel eğitim okuluna, komşu arkadaşları ile yürüyerek gidip gelip eğitim alma olanakları yok edildi. Bu yalın eğitim olanağı tarihte kalmış bir lüks haline geldi. Çoğunluğu GURBETE, başka mahallelere, başka ilçelere hatta başka kıtalara servis minibüsleri ile taşınarak okula ulaştırılıyor. Yukarki alıntıda da görüldüğü gibi, zorunlu olarak sabahın kör karanlığında kalkıp, büyükleri bile ruh hastası yapan kentin  trafik keşmekeşine dalıp, yetişebildiği kadar okuluna ulaşıyor. Gene akşam dönüşünde de aynı yoldan evine, aile ocağına dönüyor. İstanbul’da sabah saat 06 – 07 civarında boğaz köprülerinden geçenler okul servis minibüslerinden uzun konvoyları göreceklerdir. Bu çocuklar, haritadan istediği okulu seçebilen, ulaşım ve diğer giderlerini karşılayabilecek ekonomik güce sahip ailelerin şanslı çocukları.
Bir de bu giderleri karşılayamayan kent yoksullarının çocukları var. Onlar şans eseri mahallelerindeki bir okula çocuklarını kaydedebilirlerse ne ala. Bu şansı yakalayabilen kent yoksularının çocukları ikinci şanslı grup. Ancak bu şans çok az çocuğa rastlıyor. Bu iki şanslı azınlığın dışındaki geniş kent yoksullarının çocuklarının önünde 2 seçenek kalıyor. Ya kent tarfiğinin en yoğun olduğu saatlerde yetişkinlerle birlikte toplu taşıma araçları ile okuluna ve evine ulaşmak. Bu 7-15 yaş grubu çocukların fizik güçlerinin üstünde bir efor gerektiriyor. Veya gurbetçiliğin bir başka şekli olan çocukların yurtlara yerleşmesi seçeneği. Bu yurtların kimlerin yönetim ve denetimlerinde olduğu malum. 
KIRSAL KESİMDE DURUM
Ekonomik gerekçelerle köylerdeki genç nüfus, sürekli kentlere göçüyor. Bu durum aynı zamanda köylerdeki okul çağı çocuk sayısını da azaltıyor. 10 öğrencinin altına düşen okul kapanıyor. Bunun üzerine köyde okul çağı çocuğu olanlar da ya çocuklarını yurda veriyorlar veya köydeki işleri yeterli olsa bile çocuklarının eğitimi için evini, ocağını, işini gücünü bırakıp göç etmek zorunda kalıyor. 
Ayrıca eğitim politikalarında yaşanan zikzaklar, yazbozlar da en çok kırsal kesim öğrencilerini etkilemektedir. Zorunlu eğitimin 5 yıldan 8 yıla çıkarılması şüphesiz ileri bir adım. Arkasından bir zikzak yapıldı 4 + 4 sistemi, arkasından bir zikzak daha (1+4) + 4 sistemi. Bu zikzaklama sürecinde kırsal kesimde 17000 köy ilkokulu kapatıldı. Bu boşluk Yatılı Bölge Okulları ve Taşımalı Sistem ile dolduruluyor, köy çocukları gurbetçiliğe (yurtlara) veya seferi ( taşımalı ) eğitime mahkum edildi. Yatılı eğitim yurtları “arka bahçe” yaratma politikalarına hizmet edecek şekilde kısmen devletin (iktidar partisinin) ve kısmen de yandaş cemaatların, tarikatların veya vakıfların denetiminde.
DÖNME DOLABA BAĞLI ÇOCUKLARIN HALİ PÜR MELALİ
 7-15 yaş grubu çocukları soktuğumuş okul macerasının maddi altyapısı böyle;
-    Sabahın köründe kalkan çocuk kentlerde ise trafik karmaşasına dalıp, okuluna gitmekte ve aynı keşmekeş içinde evine dönmekte. Günün ortalama 3-4 saatini büyükleri bile ruh hastası yapan trafik keşmekeşi içinde minibüs şoförü ile geçirmektedir. Kırsal kesimde taşımalı eğitimle okuyan çocukların durumu benzer şekilde saatlerini dağ – dere – bayır yollarda geçirmektedir.
-    Yatılı olarak yurtlarda kalan öğrencilerin durumu bir başka facia. Bir kere bu yaşlarda çocukların aileden koparılıp yurtlarda yaşaması başlı başına psikolojik travma nedeni. En mükemmel yurt bile olsa çocuk güvensizlik ve uyum sorunları yaşayacaktır. Bu yurtlardaki , yönetici, öğretmen ve hizmetlilerin pedagojik ehliyetleri zaten allaha emanet. Ayrıca yazılı ve görsel medyada gün aşırı haber olan bu yurtlardaki çocuklara uygulanan fiziki şiddet, psikoljik taciz ( mobbing ), cinsel istismar vakaları, beslenme ve barınma koşullarının ilkelliği, yangınlar , bina çökmeleri, gıda zehirlenmeleri sıradan olaylar haline gelmiş durumda.
-    Okul – yurt ikilemine ilave olarak, belli bir yaştan sonra TEOG seferleri için dershanelere ve/veya özel öğretmenlerin evlerine devam etme trafiği ekleniyor.        
Bu kaotik, travmatik koşullar altında öğrencinin başarılı olması, okuduğuna, dinlediğine odaklanması, bunlardan hakkıyla yararlanması mümkün değildir. Çocuğun okuduğu veya dinlediği bilgiler üzerine düşünmeye, sorgalamaya, akıl yürütmeye ne psikolojik durumu müsaittir, ne de zamanı müsaittir. OECD/PISA testlerindeki başarısızlık bir sürpriz değildir, bu koşullar devam ederse sıralamada daha sonlara doğru gideceğimizi şimdiden görmek bir kehanet değildir. Ayrıca çocuklara yaşattığımız bu kaotik, travmatik koşullarla ruhen sakatlanmış nesiller yetiştirmekte olduğumuzu etkili ve yetkili muhteremlerin görmesi lazım.  
ÇÖZÜM ve Çare sade ve basittir. Şu anda uygulanan sistemden de çok ucuzdur.
1-    Her mahalle ve her köyün çocukları zorunlu temel eğitimi mahalle ve köylerindeki devlet okulunda okumalı, mahallesinde ve sıcak aile yuvasında çocukluğunu yaşamalıdır.   Kentlerdeki imar planlarına bu bir zorunluluk olarak eklenmelidir, her çocuk yürüyüş mesafesinde okula erişebilecek yeterlilikte bir okullaşma planı uygulanmalıdır. En azından yeni sistemin 1+4 etabı için mutlak uygulanmalıdır. Önerimiz kent trafiğini de en az %10 rahatlatacaktır.  
2-    Köy okulları öğrenci sayısı ( 0 ) olsa bile öğretmensiz kalmamalı. Devamli açık olmalıdır. 1+4 ilköğretim etabı mutlaka açık olmalıdır. Köyün Camii imamsız, okulu öğretmensiz olmamalıdır. 
3-    İktidar partileri arka bahçe yaratma amacı ile eğitimi yandaş devşirme aracı olarak kullanma huylarından vazgeçmeliler. Benzer şekilde tarikat ve cemamatlerin mürid devşirme amaclı kullanımlarına engel olunmalıdır. Tarihin ne garip tecellisidir ki, Eski Osmanlılar Devşirme politikasını gavur çocuklarına uyguluyorlardı, Yeni Osmanlılar müslüman çocuklarına uyguluyorlar. 
Konunun diğer yönü müfredat programı, ders kitapları ve kitapların içeriği. Bakanlık hazırladığı yeni Öğretim Programları Taslağını 13 Aralık’ta açıkladı. "Öğretim Programlarını İzleme ve Değerlendirme Sistemi" başlığıyla "http://mufredat.meb.gov.tr" internet sitesinden askıya çıkarıdığını, tartışmaya açıldığını bildirdi. Kamuoyuna tanınan inceleme, sorgulama, tartışma süresi 1 ay bile değil, 10 Şubat’ta bitiyor. Biz de tartışmaya “Başarısızlığı Nasıl Başarıyoruz” sorusunu irdelemeye, program ve içerik yönünden devam edeceğiz.
           AHMET AKKÜÇÜK  / 14.12.2017

Yazar Sayfası: Yazarın Köşesi: / Tarih: 15.1.2017 00:00:00 / Okunma = 4230

Yazarın Diğer Yazıları

Psikojenik Amnezi (Yakınsak Aklın Unuttukları)
[ Ali Kurt ]

Bir Akıllının Taşınamaz Sırları
[ Ali Kurt ]

Evlilik mi, Bir Daha Düşün?
[ Ali Kurt ]

Kemik Kıran
[ Ali Kurt ]

Solak Nene, Eski Defter
[ Ali Kurt ]

Askıda Kalan Hayatlar
[ Ali Kurt ]

Delimsek
[ Ali Kurt ]

Arınma Seremonileri
[ Ali Kurt ]

Aradığınız Uzmanı Hemen Bulun... Aradığınız İşi Hemen Bulun



Kötü adalet uygulamaları ve ekonomik kriz ülkede ev fahişeliğini meslek haline getirmek üzere… Kötü adalet uygulamaları ve ekonomik kriz ülkede ev fahişeliğini meslek haline getirmek üzere… (172)
YERLİ VE MİLLÎ YERLİ VE MİLLÎ (276)
Sezen Aksu Sezen Aksu (379)
BİNDİK BİR ALAMETE… BİNDİK BİR ALAMETE… (644)
Enes Enes (710)
Kazakistan’da Kim İsyan Çıkardı, Kim Darbe Yaptı? Kazakistan’da Kim İsyan Çıkardı, Kim Darbe Yaptı? (871)
Kreşte Kur’an ve İkiz Sözleşmeler Kreşte Kur’an ve İkiz Sözleşmeler (788)
Diktatörler her zaman ülkesini ve halkını satar! Diktatörler her zaman ülkesini ve halkını satar! (1024)
Kıbrıs birleşirse Türklerin hakkı ne olacak? Kıbrıs birleşirse Türklerin hakkı ne olacak? (1040)
Yeni “Sömürge Valisi” Nasıl Karşılanacak? Yeni “Sömürge Valisi” Nasıl Karşılanacak? (1360)
Cumhuriyet Gazetesi’ni ancak ben kurtarırım! Cumhuriyet Gazetesi’ni ancak ben kurtarırım! (1447)
Tsunami Tsunami (1418)
Nas Değil BOP Nas Değil BOP (1550)
Kıbrıs’ın Kaderinin Değiştiği Gün Kıbrıs’ın Kaderinin Değiştiği Gün (1495)
Faiz Faydalıdır! Faiz Faydalıdır! (1730)
Cassandra Cassandra (1642)
Rumlar Yeni Yaptırımlar Peşinde Rumlar Yeni Yaptırımlar Peşinde (1662)
ÖĞRETMENLİĞİN KİMLİK BUHRANI ÖĞRETMENLİĞİN KİMLİK BUHRANI (1767)
Stokçuluk Faydalıdır! Stokçuluk Faydalıdır! (1900)
Köle pazarı Köle pazarı (1800)
Vatikan’ın Gözü Kıbrıs’ta Vatikan’ın Gözü Kıbrıs’ta (1866)
Rum Yönetiminin Yeni Hayali Projesi Rum Yönetiminin Yeni Hayali Projesi (1838)
Ankara’nın Kerkük Sessizliği!.. Ankara’nın Kerkük Sessizliği!.. (2043)
Hangi Faiz Haram? Hangi Faiz Haram? (2180)
Kendi adına konuş Kemal Bey! Kendi adına konuş Kemal Bey! (2255)
NAZİLLİ CUMHURİYETİ NAZİLLİ CUMHURİYETİ (2217)
Aleykümselam Aleykümselam (2409)
Asgari Ücret Vergi Dışı Kalsın Söylemi Muhalefetin İyi Niyetli ama Büyük Yanlışıdır Asgari Ücret Vergi Dışı Kalsın Söylemi Muhalefetin İyi Niyetli ama Büyük Yanlışıdır (2679)
Lozan Çatır Çatır Çiğnenirken!.. Lozan Çatır Çatır Çiğnenirken!.. (2518)
20 yıl önce yazılan 20 yılı anlatan yazı 20 yıl önce yazılan 20 yılı anlatan yazı (2716)
Güvenlik Kuvvetlerimize Verilen Arazi Güvenlik Kuvvetlerimize Verilen Arazi (2925)
AKP Oyu neden sıfırlanmıyor? AKP Oyu neden sıfırlanmıyor? (3179)
Görünmez goril! Görünmez goril! (2891)
Bu Ekonomik Bataklıktan Çıkmak Mümkün mü? Bu Ekonomik Bataklıktan Çıkmak Mümkün mü? (3237)
Bugün rengarenk bir gün Bugün rengarenk bir gün (3069)
Erdoğan Rusya’nın Bu Planlarından Haberdar Mı? Erdoğan Rusya’nın Bu Planlarından Haberdar Mı? (3127)
AKP’yi iktidarda tutmak için devlet kurumlarının “boş” gayretleri. AKP’yi iktidarda tutmak için devlet kurumlarının “boş” gayretleri. (3495)
İngilizlerin Kıbrıs Tuzağı İngilizlerin Kıbrıs Tuzağı (3447)
SAKARYA CEPHESİ’NDE BULUŞAN BABA-OĞUL SAKARYA CEPHESİ’NDE BULUŞAN BABA-OĞUL (3365)
İHA’lara Kara Propaganda Başladı İHA’lara Kara Propaganda Başladı (3266)
Diy@net Diy@net (3571)
Gerçekten Pes Doğrusu!.. Gerçekten Pes Doğrusu!.. (3667)
Rumlar Köşeye Sıkıştı Rumlar Köşeye Sıkıştı (3835)
Büyük Orta Doğu Projesinin Perde Arkası Büyük Orta Doğu Projesinin Perde Arkası (3867)
Sağlık Sektörü Neden Çökme Noktasına Geldi? Sağlık Sektörü Neden Çökme Noktasına Geldi? (3948)
Taliban’ı İlk Hangi Ülke Tanır? Taliban’ı İlk Hangi Ülke Tanır? (3974)
Mehmetçik’siz bir Kıbrıs olamaz! Mehmetçik’siz bir Kıbrıs olamaz! (4135)
EL ATINA BİNEN EL ATINA BİNEN (4152)
Afganistan’ı Bırak Suriye’ye Bak… Aynen Irak’ta Olan Oluyor!.. Afganistan’ı Bırak Suriye’ye Bak… Aynen Irak’ta Olan Oluyor!.. (4038)
ZİNDANA SIZAN IŞIK ZİNDANA SIZAN IŞIK (4063)
KKTC’deki Rum Okulu Kapatılmalı KKTC’deki Rum Okulu Kapatılmalı (4170)
Muhaliflerin Muhalefetten Nefreti ?! Muhaliflerin Muhalefetten Nefreti ?! (4854)
Turk'ün ateşle imtihanı Turk'ün ateşle imtihanı (4503)
Yerli ve milli ejército Yerli ve milli ejército (4194)
Yunanistan’ın Hayal Dünyasına Geri Dönüşü Yunanistan’ın Hayal Dünyasına Geri Dönüşü (4363)
YANGINDA ÇAY DAĞITARAK TESELLİ VERMEK! YANGINDA ÇAY DAĞITARAK TESELLİ VERMEK! (4586)
Saman bulamayan uçak bulabilir mı? Saman bulamayan uçak bulabilir mı? (4299)
Kıbrıs’lı Türklere Pasaport Tehdidi Kıbrıs’lı Türklere Pasaport Tehdidi (4737)
Küçük Kaymaklı ve Maraş Küçük Kaymaklı ve Maraş (4646)
Sedat Peker Tuzağı Sedat Peker Tuzağı (4687)
28 Şubat Davasında Verilen Karar Sürpriz Mi?! 28 Şubat Davasında Verilen Karar Sürpriz Mi?! (4640)
Kutsallığını Kaybeden Devlet Parçalanmaya Mahkûmdur Kutsallığını Kaybeden Devlet Parçalanmaya Mahkûmdur (4904)
Kuraklık Kuraklık (4791)
MKE MKE (4604)
1922’DE ANKARA’NIN ELÇİLİK KURULU AFGANİSTAN’DA  NASIL KARŞILANDI? 1922’DE ANKARA’NIN ELÇİLİK KURULU AFGANİSTAN’DA NASIL KARŞILANDI? (4665)
AFGANİSTAN’DA EMPERYALİZMİN BEKÇİLİĞİ AFGANİSTAN’DA EMPERYALİZMİN BEKÇİLİĞİ (4924)
Hep yazmak olmaz, bazen okumak lazım Hep yazmak olmaz, bazen okumak lazım (4761)
Saadet Partisi Seçime Gireceğini Sanıyor… Saadet Partisi Seçime Gireceğini Sanıyor… (5666)
Bir kadirşinaslık örneği ! Bir kadirşinaslık örneği ! (6017)
Siyaset salyası Siyaset salyası (5159)
Denenmiş denenmez Denenmiş denenmez (5267)
EŞKİYA EŞKİYA (5280)
TAHTEREVALLİ TAHTEREVALLİ (5686)
Sedat Peker Neden Yakalanamaz, Nerede Olabilir? Sedat Peker Neden Yakalanamaz, Nerede Olabilir? (6144)
Sedat Peker niye bu kadar çok izleniyor? Sedat Peker niye bu kadar çok izleniyor? (5726)
MİLLETLER TESLİM OLMAZ MİLLETLER TESLİM OLMAZ (5740)
Pandeminin Kutusu Pandeminin Kutusu (5831)
Cübbeli Amirali Kim Koruyor? Cübbeli Amirali Kim Koruyor? (5959)
Arife Arife (5330)
Güzel Günler Görecek miyiz? Güzel Günler Görecek miyiz? (6128)
Ramazanı siyasete alet etmeye kalktılar, ramazanda içki satış rekoru kırdılar! Ramazanı siyasete alet etmeye kalktılar, ramazanda içki satış rekoru kırdılar! (6031)
Al sana soykırım (3) Al sana soykırım (3) (5853)
Al sana soykırım (2) Al sana soykırım (2) (6029)
Al sana soykırım Al sana soykırım (6237)
Sözde Ermeni Soykırımının Var Olmayan Toplu Mezarları Sözde Ermeni Soykırımının Var Olmayan Toplu Mezarları (6873)
Bari Bir “Müzik Notası” Verseydiniz!.. Bari Bir “Müzik Notası” Verseydiniz!.. (6169)
Ar damarı Ar damarı (6206)
DEMOKRASİYE DARBE! DEMOKRASİYE DARBE! (6555)
Darbeler bitti paranoyası  kaldı yadigar! Darbeler bitti paranoyası kaldı yadigar! (7130)
Çöküş Döngüsü: Yolsuzluk, Yoksulluk, Yoksunluk Çöküş Döngüsü: Yolsuzluk, Yoksulluk, Yoksunluk (7109)
Üç Kuvvet Komutanına Peşin Ceza… Bu Ne Acele?.. Bu Ne Vefasızlık?.. Üç Kuvvet Komutanına Peşin Ceza… Bu Ne Acele?.. Bu Ne Vefasızlık?.. (6411)
Uzaktan çalışmanın görünmez esasları Uzaktan çalışmanın görünmez esasları (6365)
Şeytan Taburu Şeytan Taburu (6333)
SİYASETİN AKLI BAŞINDAN GİTMİŞ! SİYASETİN AKLI BAŞINDAN GİTMİŞ! (6432)
PUDRA ŞEKERİ… PUDRA ŞEKERİ… (6946)
Üretime Katkısı Olmayan Meslekler Üretime Katkısı Olmayan Meslekler (10106)
Tekkedeki Apoletli Amiralin Hikâyesi!.. Tekkedeki Apoletli Amiralin Hikâyesi!.. (6969)
ATEİST, DEİST, SOSYALİST… ATEİST, DEİST, SOSYALİST… (6886)
Montrö Montrö (6646)
Gezi Parkı... Gezi Parkı... (7291)